وقتی راننده اسنپ میگوید سفر را لغو کن
موضوعی که امروز قصد دارم دربارهاش بنویسم به اسنپ، تپسی و در کل به تاکسیهای اینترنتی مربوط میشود؛ البته که تجربه و چالش من بیشتر با اسنپ باکس و ارسال کالا بوده تا خدمات دیگرشان.
این مسئله نه یکبار، بلکه چندین بار برای من اتفاق افتاده و هر بار از تکرارش تعجب میکنم. البته جای تعجب چندانی نیست؛ هر کسی با باورها و عقاید متفاوت ممکن است رفتارهای گوناگونی داشته باشد و نمیتوان همه را با یک نگاه قضاوت کرد.
این موضوع چیزی نیست جز درخواست رانندگان برای لغو سفر پس از تحویل گرفتن بسته در اسنپ یا تپسی.
.
روایت شخصی من از این موضوع
چند وقت پیش میخواستم بستهای را برای یکی از مشتریانم با اسنپباکس ارسال کنم و هزینه ارسال هم با من بود. پس از اینکه راننده درخواست را پذیرفت و به مبدأ رسید، وقتی بسته را تحویل گرفت، گفت: «میشه سفر رو لغو کنی تا کمیسیون به اسنپ ندم؟»
من قاطعانه به او نه گفتم و حتی با او کمی صحبت کردم. هرچند مطمئن نیستم حرفهایم تأثیری داشت یا نه.
اما اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم، لغو سفارش بهروشنی این پیام را میرساند که راننده هیچ بستهای تحویل نگرفته است. بنابراین، لغو سفارش کاملاً غیرمنطقی و حتی خطرناک است. چون اگر مشکلی مثل گمشدن یا تحویل ندادن بسته پیش بیاید، دیگر نمیتوان از طریق پشتیبانی پیگیری کرد. درواقع، با لغو کردن، بسته را به یک غریبه میسپاریم بدون هیچ پشتوانه و تعهدی. حالا تصور کنید ارزش آن بسته چند میلیون یا حتی چند ده میلیون تومان باشد؛ در این صورت تمام ضرر متوجه خود ما خواهد بود.
علاوه بر این منطق، همیشه از زاویه شرعی و معنوی هم به مسئله نگاه میکنم. اسنپ و تپسی، با تمام مشکلات و کمیسیونهای بالا، میلیونها شغل ایجاد کردهاند و رفاه و آسایش زیادی برای میلیونها نفر به ارمغان آوردهاند. طبیعی است که در برابر این خدمات گسترده، سودی هم ببرند و این سود نهتنها حق آنهاست، بلکه لازمه ادامه فعالیت، پرداخت حقوق پرسنل و گسترش خدمات است.
برگردیم به اصل موضوع: وقتی یک راننده یا سفیر بخواهد کمیسیون ندهد و پول را مستقیم از مشتری بگیرد، آن درآمد قطعاً مشکلدار خواهد بود؛ چه از نظر مذهبی که آن روزی حرام محسوب میشود و چه از نظر معنوی که برکت را از زندگی دور میکند.
همیشه به تمام رانندگان میگویم که اگر اسنپ و تپسی نبودند شما باید سرخیابان داد میزنید و دنبال مسافر میگشتید؛ ولی اکنون زیر کولر ماشین در آرامش با چند کلیک بر روی گوشی، مسافر پیدا میشود؛ قطعا هزینهی این خدمات و راحتی باید پرداخت شود.
.
کار اخلاقی
یکی از استادانم همیشه نکتهای جالب میگفت:
«اگر میخواهید بدانید کاری که انجام میدهید اخلاقی هست یا نه، از خود بپرسید: اگر همه این رفتار را انجام دهند، دنیا به سمت بهتر شدن میرود یا بدتر شدن؟»
بیاییم همین مسئله را با این معیار بسنجیم. اگر همه رانندهها بخواهند کمیسیون ندهند، چه میشود؟
طبیعی است که اسنپ و تپسی ورشکست میشوند، میلیونها نفر بیکار خواهند شد و میلیونها نفر دیگر نیز از خدمات آنها محروم میشوند. به همین سادگی.
.
سخن پایانی
البته گفتن این موضوع صرفا بهمعنای قضاوت این افراد نیست، بلکه صرفاً اشارهای است به نوع رفتارشان؛ چراکه ممکن است همان باور و عقیدهای که در بالا به آن اشاره کردم، ریشه در فقر شدید، بدهی یا مسائل مالی داشته باشد. امیدوارم هم این رفتار و هم مشکلات مالی این افراد برطرف شود.
نکته دوم را خطاب به خودم میگویم: قرار نیست صرفاً این موارد را مشاهده کنم و بیتفاوت از آن گذر کنم. شاید من هم در موقعیتهای مشابه رفتارهایی داشتهام که به آن توجه نکردهام و ناخواسته حقی را ضایع کرده باشم. وظیفه من این است که ابتدا آگاه شوم و سپس تغییر کنم.
و نکته سوم اینکه کسبوکارهایی مانند اسنپ و تپسی، با وجود تمام خدمات ارزشمندشان، همچنان کوتاهیها، مشکلات و مسائل فراوانی دارند. بنابراین این نوشته نه دفاع کامل از آنهاست و نه ستایش بیچونوچرا؛ بلکه صرفاً بازگویی بخشی از تجربهها و اتفاقاتی است که در پیرامون خود شاهد بودهام.